Tuesday, July 24, 2012

Dimananya nilai kemanusiaan . . . .



Assalamualaikum!
erm.. tetiba pula malam ni nak menaip, mujur ada benda yang saya ingin meluahkan. Tajuk diatas tuu.., seakan-akan berat jugak. Kan? tapi tak mengapa, bukan saya ingin membincangkan tetapi ingin meluahkan apa yang saya rasa, dengar, melihat dan meneliti.
Sungguh!
Nilai kemanusiaan pada era zaman sekarang ini sedikit demi sedikit mula hancur..
(aku mohon taubat padaMu)...

Baru-baru ini ada kejadian, saya melihat dan mendengar apa yang dibualkan oleh sekumpulan remaja.


=situasi didalam kenderaan awam=
(nama yang dipaparkan adalah rekaan)


"Wey, korang tengok sana!" kata Siti sambil menuding jarinya kearah luar tingkap.
"Astagfirrullah, kesiannya pakcik tuu" Emy mencelah. Tanpa disedari salah seorang dari rakan mereka berkata "Hek elehhh.., orang tua je pun!! ". Siti dan Emy amat terkejut dengan reaksi kawannya itu. "Wey, tak baik ahh...!". Kawan Siti dan Emy  pun terus terdiam. Mungkin dia malu atau rasa bersalah. Mungkin!




(Kumohon keampunan padaMu). Saya amat terkejut dengan tindakan remaja itu. Mungkin tiada niat untuk sidia mengeji sebaliknya hanya ingin bergurau. Tiada salahnya ingin bergurau, tetapi kita perlu sedar gurauan yang kita bawakan itu tidak menjejas imej
diri sendiri. Dari kisah yang saya ceritakan itu, sungguh jelas nilai kemanusiaan pada zaman sekarang sudah mula hancur...!!


Tiada rasa belas kasihan, memandang remeh, berfikiran negatif  DLL....
Apabila kita bersikap sedemikian rupa, secara automatiknya tanpa disedari orang lain mudah untuk bersikap sedemikian rupa pada kita. Kan rugi tu!~!..


Mudah-mudahan saya dan kalian semua akan cuba memperbaiki diri masing-masing untuk tidak bersikap negatif, INSYA ALLAH.!


Do the best, do your very best!..
chaiyok!
takbir x3!!..


night all <3

No comments: